En skolpolitisk Pudel i vardande

Jag brukar understundom surfa några varv på nätet för att ta del av vad omgivningen har för synpunkter på skolan. Synpunkter saknas aldrig och de ger mig en bredd i mina egna uppfattningar. En titt på Lärarförbundets hemsida ”Lärarnas nyheter” gjorde mig ömsom varm och ömsom sorgsen i hjärtat. Moderaternas skolpolitiske talesman Tomas Tobé uppmanar nu alla moderata kommunalråd att inleda ett arbete för att minska lärarnas kringuppgifter. Linköpings kommun förs fram som ett gott exempel och det framgår att kommunen lägger åtta miljoner kronor i år på att minska lärarnas arbetsbörda med syfte att frigöra tid till undervisning. Mycket bra initiativ tycker jag som håller på med samma sak i vår kommun, Karlskrona. Tobé är, i likhet med mig, otålig och menar att det duger inte att invänta den utredning som regeringen tillsatt och som ska lämna förslag i frågan den 30 juni i år. Tobé för fram att det finns saker att göra på kommunal nivå redan nu. Det kan handla om lärarsekreterare, ett förbättrat IT-stöd och halvering av antalet möten, säger han. I Dagens Nyheter hoppar nu MP på tåget som går i ett försök att vara Copycat eller mer sofistikerat göra en triangulering. Bra där MP som bevisar att omvärldsbevakning kring vad som ligger i luften skapar en reaktion.

Utbildningsminister Jan Björklund säger så här i denna fråga: ”Min uppfattning är att detta har gått för långt och vi behöver rensa i dokumentationen. När vi inför fler betyg i fler årskurser går de utvärderingssystem som infördes i frånvaron av betyg — som skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner — att ifrågasätta. En del av det kanske går att utforma på ett enklare sätt, en del bestämmelser kanske inte behövs. Detta gäller även åtgärdsprogrammen.”

Lokalt i Karlskrona har jag fått stort gehör för initiativet att se öve den stora och tunga uppgiften att dokumentera alltmer alltifrån PP Pedagogisk Planering till slutbetyg i årskurs 9 och allt däremellan. Svårhanterliga datasystem och krävande dokumentation tar naturligtvis värdefull tid från möjligheterna att möta eleverna där de är. Nu finns hopp om att skriftliga omdömen, individuella utvecklingsplaner och alla åtgärdsprogram hamnar på en mer rimlig nivå.

Vad gör mig varm om hjärtat i detta område då? Att våra representanter i huvfudsätet nu tar tag i denna fråga kanske kan vara den bästa ”Pudeln” vi kan få inom skolans alla goda reformbeslut.Pudel

Att Linköpings kommun satsar åtta miljoner på detta gör mig ömsom glad och ömsom uppgiven. För mig finns näppeligen denna möjlighet i de knappa resurser som finns till förfogande. Att införa lärarsekreterare kan vara vådligt och måste ifrågasättas om detta verkligen ger mer tid.

Mest bedrövad blir jag när Moderaternas talesman uppmanar alla moderata kommunalråd att ta tag i denna fråga. Det kan väl inte vara så farligt att uppmana samtliga kommunalråd i hela Sverige? Så varför inte Tobé?

Vi vill ju att alla våra lärare ska undervisa alla elever i hela Sverige så mycket som möjligt!

Idag, 14 januari, hakar MP på tåget, jättebra tycker jag. Rösta nu rätt i alla församlingar när skarpa förslag kommer.

Lämna en kommentar