Ett Gymnasium för alla

Många anser att politiken trängs i mitten och att det inte finns några märkbara skillnader. Inte minst anses detta gälla ungdomar, utbildning och arbete. Detta inlägg visar att det finns en hel del skillnader om förslagen analyseras lite mer noggrant.

Under rubriken ”Alla ska klara gymnasiet” argumenterar bl.a. Ibrahim Baylan för ett obligatoriskt gymnasium i sann kollektivistisk anda.

Att alla ungdomar ska klara gymnasiet kan vi nog alla skriva under och ha som ambition. Vägen till examen skiljer sig dock avsevärt mellan de socialdemokratiska förslagen och Alliansens redan genomförda gymnasiereform. Låt oss syna rådande gymnasieskola och S motförslag

Alliansen har reformerat gymnasieskolan med tre olika inriktningar som mer tar hänsyn till ungdomars förutsättningar och intressen. Ett högskoleförberedande program, ett yrkesprogram och ett program innebärande att ungdomar kan få en lärlingsutbildning i samverkan med företag. Till detta kan läggas ytterligare en väg in genom Yrkesintroduktion. Ungdomarna har således flera vägar in till utbildningar och har alla möjligheter att också få högskolebehörighet. Högst troligt passar dessa program mer arbetslivets behov och framförallt i dessa tider när allt fler klagar på bristande matchning. När vi propagerade för ”Krav är att bry sig” fick vi epitetet Batongpolitik. Med S kollektiva plikt och tvång ter sig detta omnämnande som en vårvind.

Mot detta står Socialdemokraternas gymnasieskola som ska vara obligatorisk och bara innehålla en inriktning nämligen att alla elever ska läsa i den enda inriktningen högskoleförberedande.

Socialdemokraterna driver detta trots att avhoppen från gymnasiet är stort med uppemot 30% av eleverna som  inte fullföljer sin gymnasieutbildning. Avhoppen lär inte minska med denna ensidiga envetenhet att behålla endast en inriktning. Skulle däremot avhoppen fortsätta kommer ungdomarna att straffas genom indragna studiemedel. S driver detta trots att högskolor och universitet alltmer tvingas inleda sina utbildningar med preparandkurser eftersom baskunskaper från gymnasiet ofta saknas hos studenterna och trots att närmare en halv miljon akademiker konkurerar om ett betydligt mindre antal akademikerjobb.

Jag och Folkpartiet tror inte på obligatorium, tvång och sanktioner gentemot våra ungdomar. Vi inser och tror på att individer är olika och att samhället kräver olikhet inte likformighet för att utvecklas.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s