Skolförslag på allvar eller bara populism

Vågar något parti diskutera de djupgående problemen, istället för att föreslå ännu fler kortsiktiga och populistiska satsningar är det några som frågar sig.

Med knappt ett år kvar till valet dristar jag mig att våga föra en något mer nyanserad debatt. All forskning och tydligast McKinsey-rapporterna säger att lärarna är nyckelfaktorn. Ofta riktar förslagen in sig på vad samhället ska ge eleverna och sällan om hur vi kan förbättra lärarnas arbetsvillkor, löner och utbildningar. Detta innebär att de kortsiktiga och populistiska förslagen som fri frukost, köttfri måndag, läxförbud eller läxhjälp i olika former, obligatorisk 10-årig grundskola, obligatorisk sommarskola, avskaffad timplan, fler ”vuxna” i skolan och ständigt ökade resurser inte ger den effekt som ofta förväntas. Kvantitet får ett oerhört stort utrymme med diverse delningstal i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Det viktigaste för eleverna är bra skolledare och bra lärare. Kvalitetsaspekter som behörighet, professionalitet, kompetens, bemötande, kreativitet i undervisning, samlad skoldag utan håltimmar och olika sätt att organisera undervisningen som bygger på elevernas förutsättningar talas det ytterst sällan om.    Lokalt i Karlskrona fokuserar jag på kvalitetsaspekterna genom att bland annat

—driva på avskaffandet av krav på dokumentation och administration,

—initiera forskningsbaserad kompetensutveckling, Undervisningslyftet, för ett stort antal lärare i samarbete med Jönköpings Högskola som ska pågå under fyra år,

—understödja satsningar på ett bättre arbetsklimat bland elever och personal med exempelvis Jämjö rektorsområde som infört ”Ledaren i Mig” som medför ökad självkänsla hos eleverna vilket i sin tur ger bättre resultat i studierna,

—understödja en fortsatt verksamhet med läsinlärning ”TIL” Tidig Intensiv Lästräning,

samt inte minst höja lärarnas löner vilket pågår.

Många fler exempel finns och debatten kring skolan lär fortsätta än mer intensivt de kommande månaderna. Jag hör av mig igen och välkomnar kommentarer här så kanske vi kan föra en sansad debatt.

2 thoughts on “Skolförslag på allvar eller bara populism

  1. Hur menar du när du skriver att du ska understödja TIL? Mig veterligt så finns TIL bara kvar på någon några enstaka skolor, Det känns tragiskt att man inte satsar fullt ut på TIL med tanke på de bra resultat vi fick. Läs gärna vår rapport om resultaten i nationella proven för de elever som vi hade första året
    Jag har lånat makens telefon eftersom vi inte är FB vänner
    Vänliga hälsningar Anita Kullring

    Gilla

    • Tack för kommentar och upplysning. Jag menar precis det jag skriver och kan, som du, konstatera att TIL finns kvar på någon några enstaka skolor.
      Om ingen understödjer eller tycker det är bra finns ju risken att det avvecklas vilket vore olyckligt. Du som jag vet att det inte alltid är lätt att påverka en något ”trögrörlig” organisation och i detta område , som en del andra, kan jag notera att goda insatser har en oförmåga att sprida sig. Så , låt oss då tillsammans driva på för mer TIL. Tacksam för all hjälp.

      Gilla

Kommentera

