Skol SM har inletts

Tävlingen har startat och deltagarna ställer upp i ett fåtal grenar varav tidigare Betyg just nu är huvudgrenen tätt följd av tidigare start i förskola och fler i förskola.    En ögonblicksbild i dagstidningarna idag ger en bild av dagsformen i de deltagande lagen. Så här tycker MP om läsa skriva o räkna. Pricksäkert noteras också att det just nu råder en ”tävling inom alliansen om vem som kan föreslå införande av betyg i lägst åldrar”. Kritiken riktas mot Utbildningsministern men reflektioner kring vad som åstadkoms ute i alla de kommuner  som faktiskt jobbar hårt med detta saknas. Självförstärkande utrop såsom ”Varje elev ska lämna skolan med de verktyg hon behöver för att göra verklighet av sina drömmar.”  Jag möts av detta budskap från många deltagare i SM och inte minst S lyfter fram detta i alla de träningspass vi får beskåda. M menar att de studerat och tränat i alla de vetenskapliga rön som de facto finns men halkar på tillämpningen genom att bland annat föra fram att alla barn ska börja tidigt , 1-årsåldern, i förskolan.  Nåväl goda ambitioner ska inte förringas    men   .  I samma tidning DN Debatt kan  man ta del av Percy Barnevik och hans tankar kring fattigdom ”Mest effektivt är att träna människor till entreprenörskap så att de själva kan skapa sina arbetstillfällen.” Jag tillåter mig tänka till några varv extra och funderar på hur jag ska kunna delta i detta SM och tänker osökt på en annan och kanske högre angreppspunkt nämligen det EU så klokt tagit fram kring  begreppet Nyckelkompetenser. ”EU:s åtta nyckelkompetenser gäller alla medborgare och är: Kommunikation på modersmålet, Kommunikation på främmande språk, Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens, Digital kompetens, Lära att lära, Social och medborgerlig kompetens, Initiativförmåga och företagaranda och Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer. De åtta nyckelkompetenserna gäller alla medborgare och det som de anses behöva för att framgångsrikt ta de olika stegen inom skolväsendet, till högre utbildning och eller till arbetsliv.” Man kan undra när detta kommer att debatteras och när SM-lagen ska börja föra fram detta som angeläget? Jag återkommer och kommer att ställa upp i SM med ett annat angreppssätt.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s