Föräldrar är värdefulla

I kväll har jag varit på föreläsning i Rödebyskolan.

Skolan, fritidsgården, BRÅ och kyrkan har tagit tag i tonårsfrågan och bjöd, för andra gången, in Alf B Svensson psykolog och författare med specialfokus på barn och familj. Cirka 50 föräldrar, med övervikt på morsor, hade hörsammat inbjudan och fick många tänkvärda tips kring hur det är att vara Tonårsförälder och hur man kan bidra till en bra skolgång för sina barn.

-family

Alf B Svensson har i en debattartikel i Aftonbladet, med mycket stor spridning, fört fram sina tankar.Som pappa till numera vuxna döttrar och som skolpolitiker blev jag särskilt glad över att Svensson för fram att Föräldrar (naturligtvis) är mycket viktiga för sina barn och hur barnen kommer att få det framöver. Den allmänt vedertagna uppfattningen att det går bättre i skolan för barn med hög utbildning ställdes lite på kant. Svensson menar att det förvisso är betydelsefullt vilken utbildningsbakgrund föräldrar har när det gäller vilka betyg deras barn får  MEN han tryckte ännu mer på ordet  ENGAGEMANG. Att vara intresserad och uppmärksamma barnen / tonåringarna betyder mer än att man är akademiker eller hantverkare.

Detta gläder mig och pekar på betydelsen att föräldrar är värdefulla och att skolan fortsätter med att informera föräldrar om deras roll och vad de kan bidra med i ungdomars utveckling.

Än mer gläder det mig att Rödebyskolan bjuder in till fortsatta föräldraträffar, under våren,   med temat ”Det är fantastiskt att vara förälder”. Sprid gärna detta till föräldrar i området och sprid gärna så att fler skolor kanske vill satsa på det här också. Nu tror jag att en del ytterligare skolor faktiskt gör detta. Ska göra vad jag kan för att sprida detta.

Tillsammans kan vi alla skapa bra förutsättningar för våra barn som ju faktiskt är nästa generation att upprätthålla och utveckla vårt samhälle.

Att jag tidigare under dagen fick träffa Förvaltningschef och Rektor från Essunga kommun som på cirka 5 år har lyckats med att få alla sina elever godkända i årskurs 9  ger mig kraft och mod att fortsätta arbetet med att skapa bra skolor. Mer om detta längre fram.

Kommentera

