Mer tid för Eleverna

Mycket nöjd vill jag förmedla ett positivt besked till våra hårt ansatta pedagoger.  Många tävlar just nu om förslag kring förändringar för att minska lärarnas byråkrati.  Troligen kan detta vara mycket betydelsefullt för pedagogen och eleven i jämförelse med många andra uddlösa förslag kring skolan.

”—    Den individuella utvecklingsplanen (IUP) och skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling ska i årskurs 1-5 inte behöva ges varje termin. Istället blir det krav på minst en gång per läsår.

—  I årskurserna 6-9 får eleverna numera betyg, alltså tydliga besked varje termin om hur det går i de olika ämnena. Därför slopas kravet på IUP och skriftliga omdömen helt och hållet där.

Problemet är att kraven på dokumentation har blivit för långtgående. Lärarna behöver ägna alltför mycket tid åt byråkrati, istället för att ge eleverna stöd och stimulans.  Regeringen har också tillsatt en utredare som ska se över lärarnas administrativa börda.”

Nu hoppas jag att ängsligheten i att tillfredsställa inspektören från Skolinspektion i en korrekt dokumentation kan tonas ner

Trots detta finns det mer att göra. Ingen har till exempel nämnt  PP,  kravet på att för varje lektion göra en Pedagogisk Planering?  Ungefär samma sak som att politiken ger i uppdrag eller kräver att Kirurgen ska göra en KTP, Kirurgisk Taktisk Planering. Vilken omdömesgill sjukvårdspolitiker skulle komma på denna tanke?

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s