Skolans resurser – en tidsfråga

Sydöstrans ledarskribent Bülov tar understundom upp Skolan , senast den 28 januari 2013. Rubriken gjorde mig nyfiken ”Befria lärarna från administrationen” och föranleder mig att något kommentera detta.  Allra först, tack Bülow för draghjälpen i denna del , trots att du hämtat underlaget från S ”hemliga Affärsplan” , via Aftonbladet , läcker det  i god ordning ut efterhand.  Resursfrågan, det vill säga kronor, diskuteras ofta och lika ofta krävs något oreflekterat mer av detta. Jag  har länge hävdat att pedagogerna är skolan största och bästa resurs och i förlängningen efter ytterligare några reflektioner behöver vi fundera på hur dessa pedagoger använder sin tid. Det för mig till att TID också är en resurs och jag vill minnas att det även här finns utredningar och forskning som pekar på att alltmer tid läggs på administration och dokumentation. Av denna anledning väckte jag under hösten förra året frågan i samråd med de fackliga organisationerna om vi inte tillsammans, politik och personal, kunde se över detta och kommer med förslag på förenklingar. Vi är redan på gång med detta i Karlskrona och det är inte okänt på central nivå heller. Så här säger utbildningsministern i dessa delar :

”Min uppfattning är att detta har gått för långt och vi behöver rensa i dokumentationen. När vi inför fler betyg i fler årskurser går de utvärderingssystem som infördes i frånvaron av betyg — som skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner — att ifrågasätta. En del av det kanske går att utforma på ett enklare sätt, en del bestämmelser kanske inte behövs. Detta gäller även åtgärdsprogrammen.”

En utredare är nu tillsatt på nationell nivå och ska komma med förslag till förändringar den 30 juni i år. Från Karlskrona kommun har vi redan skickat in våra synpunkter och fortsätter lokalt att se över detta. En del kommuner och en del politiker drar nu sina olika lansar för att hissa ”Verkstadsflaggan” och visa handlingskraft. Må så vara.  För mig är det nu och framöver viktig att vi kan skapa de allra bästa förutsättningarna för våra pedagoger och ytterst för barnen och eleverna på olika sätt. Att minska kravet på dokumentation kan visa sig vara riktigt kraftfullt och kommer att ge mer tid för lärande. Nu finns hopp om att skriftliga omdömen, individuella utvecklingsplaner och alla åtgärdsprogram hamnar på en mer rimlig nivå.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s