Skoldebatten rullar vidare

Väldigt många har väldigt många åsikter om den svenska skolan år efter år. En av alla debattörer, ledarskribent på Expressen har idag rubriken ”Hur kan högern vara nöjd?” Somt är kanske tänkvärt och somt hamnar lite i ytterkanten på relevansskalan.  Ingressen ska locka till läsning och lyder ”Ta det sämsta med vänstern och det sämsta med högern och du får svensk skola. Det förklarar varför ingen förmår ta tag i misslyckandet.” Ledarskribenten gräver vidare i diket med argument som förts fram ett stort antal gånger nämligen att friskolereformen och vinstintresse är boven i dramat och att detta skapar betygsinflation, segregation och försämrade skolresultat. Ledaren avslutas med att lösningen inte är att strypa valfriheten och slutsatsen blir en uppmaning att enas om att vare sig vinster, lycksökare eller religiösa sekter hör hemma i skolans värld. Tja , naturligtvis ett inlägg i debatten som , enligt mig saknar analys och omvärldskontakt. Hur kan Anna Dahlberg vara nöjd med denna ledare? Varför fokusera på det sämsta i olika politiska tankar? Varför hålla sig i de populistiska ytterkanterna och varför ha en sån stor tilltro till bortsopandet av vinst, lycksökeri och inslag av religiösa sekter löser elevens resultat?

Som skolpolitiker under ett stort antal år har jag följt och försökt på- medverka till en förbättring som naturligtvis behövs inom delar av skolans värld. Bland annat har jag tagit del av internationella och nationella utvärderingar och rapporter kring framgångsrika faktorer som kraftigt påverkar elevernas resultat.  Låt mig här nämna en av dessa rapporter : McKinsey rapport 2007 ”Världens bästa skola” vilken innehåller många tänkvärda resultat från olika håll i vår omvärld.  En av de allra viktigaste faktorerna är Läraren, vilket också LR Lärarna Riksförbund tar upp i sin rapport ”Vi vill ha världens bästa skola” citat ””I rapporten konstaterar McKinseys utredare att, oavsett hur mycket resurser man totalt sett satsar på skolan, finns det tre faktorer som varit avgörande för de tio OECD-länder som visat bäst utbildningsresultat. De två första faktorerna är satsningar på högkvalitativ undervisning samt ett system där man håller en hög lägstanivå genom att få med även de svagaste eleverna. Den tredje är att rätt personer måste väljas ut för läraryrket. Vägen dit går
enligt rapporten via selektiva processer vid antagningen i kombination med höga ingångslöner.”” Kanske en stor del av lösningen ligger här Anna Dahlberg och andra som har synpunkter på skolan i Sverige idag?  I Finland som ofta framhålls som föredöme testas intresserade lärarkandidater mot om det finns en stark naturlig fallenhet och vilja att bli lärare, deras akademiska kompetens och språkkunskaper, förmågan att undervisa och avslutningsvis rekryteras lärarkandidaten till en skola direkt. Om vi orkar komma hit och om vi också stödjer lärarna tillsammans med skolledaren finns det en chans att vända den negativa trenden som trots allt finns i Sveriges skolväsende. Gällande en återgång till statligt styre och löner till skolledare och pedagoger återkommer jag gärna.

 

Annonser

2 thoughts on “Skoldebatten rullar vidare

    • Det tycker jag också Sture. Väntar spänt på att fler kommuner tar tag i det här. Ska med spänning följa och samtala med ansvariga i Essunga som uppenbarligen är på väg mot något av det både Du och jag och förhoppningsvis många fler strävar efter, Nämligen Optimism !

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s