Släpp Lärarna loss det är Vår.

Jag har under många år ägnat mig åt skolpolitik och gläder mig åt att vi i Sverige högst sannolikt har en gemensam uppfattning om att något måste göras, inte minst att grunden till en egen försörjning läggs i en bra utbildning för våra barn. Globalt råder en stor samstämmighet i att utbildning och bildning är den enskilt viktigaste insatsen som kan göras för att skapa drägliga villkor i den svåra konsten att leva ett liv.

Sedan länge har jag förundrats över att kraven på våra lärare ökar hela tiden. För inte så länge sedan infördes rapporteringsskyldighet huruvida barnen var i förskolan eller inte som ett sätt att upptäcka missbruk av VAB, Vård av Barn. Ännu en pålaga för pedagogerna, Huhh.

Det gläder mig att regeringen nu börjar inse att kraven på allehanda dokumentation kring elevernas skolgång gått överstyr.

Jag ser fram mot snabba besked på en minskning av dessa ok och ser därefter ökade möjligheter att ge eleverna mer tid att förkovra sig i skolan. I Karlskrona kommer jag att ta initiativ till samtal och samverkan mellan  lärarfack och politik i syfte att än mer förbättra för våra elever.

En gång i tiden  förde jag fram parollen ”Släpp Lärarna loss det är vår” . Detta tål att dammas av och gäller i högsta grad även idag.

One thought on “Släpp Lärarna loss det är Vår.

  1. Ping: Därför pratar politikerna förbi varandra i skoldebatten « Jakten på berättelsen

Kommentera

