Kärvt ekonomiskt läge för Karlskronas skolor

I dag har TV4 Nyheterna intervjuat mig med anledning av de ekonomiska beslut BUN, Barn-ungdomsnämnden, i Karlskrona har tagit. Reportern var nyfiken på bakgrunden till prognosen som pekade mot ett underskott på cirka 15 mkr för detta året. Inslaget blev bra men som vanligt hinns inte bakgrund, förklaringar och alla framtidsplaner med.  Så här blev inslaget.

Sant är att jag hyser en viss oro för att vi kanske inte kommer att klara ett 0-resultat detta budgetåret eftersom alla reserver nu är uttömda.  Jag har tidigare informerat om att nämndens internbudget är ett resultat av S förslag som fick stöd av SD. Det ställde till det och nu har vi trots allt tagit upp våra tidigare förslag om att det inte längre går att driva verksamhet som inte är lagstadgat såsom öppen förskola och såsom fritidshem för arbetslösa. Symptomatiskt och aningen passivt noterar jag att S denna gång avstod från att rösta kring förslagen.

Mer tveksamt är att reportern tror på att personalneddragningar kommer att klara ekonomin.  Detta är inte en förstahandsalternativ och kommer inte att ge effekt detta året eftersom eventuella varsel och uppsägningstider innebär fortsatta löneutbetalningar.

Orsakerna till minussiffrorna är att vi glädjande nog har en inflyttning till kommunen vilket ger som effekt att fler elever än budgeterat börjat i våra skolor förra året och i år samt att kostnader för personlig assistent nu läggs över på kommunen istället för som förut att Försäkringskassan stått för dessa kostnader.

Jag har tillsammans med förvaltningsledningen redovisat att nämnden behöver ett tillskott på cirka 10 mkr om året de kommande åren för att täcka volymökningar och för att kunna betala de investeringar vi håller på med gällande renoveringar av kommunala skollokaler.

Det som inte framgick i inslaget är att jag ser fram mot att kunna närma oss den resursfördelning kommuner i samma storlek som Karlskrona ger, att vi behöver bli politiskt överens, tvärs över blocken, om vissa målsättningar kring kvalitetsutveckling framöver samt att jag gärna ser att vi kan höja lönerna till personalen mer än vad centrala avtal anger. Allt dock under förutsättning att vi nästa mandatperiod får möjlighet att styra vidare.  Rösta o Rösta Rätt i årets VAL!

5 thoughts on “Kärvt ekonomiskt läge för Karlskronas skolor

  1. Om du nu uppmanar att rösta rätt lär det ju inte isåfall vara högeralternativet som gäller. Ni i klövern har ju inte en ny krona till för- och grundskola nästa år. Detta är hårda fakta! Med er budget väntar besparingar på minst 15 miljoner kronor i skolan. Ta gärna en titt i vårt budgetalternativ. Där hittar du nya friska pengar till för- och grundskola.
    Sen vore det klädamt om du tog ansvar för din budget i BUN. Det duger inte att skylla på andra partier. Det är er tilldelade ram som gäller. Säger du någon annat ljuger du Petersson. Vi gjorde några mindre justeringar inom ram. Osanningar är inte bra Petersson! Du har valt att sätta dig i den position du sitter. Du har hela ansvaret för BUN. Det duger inte att sprida osanningar för att försöka klara sitt eget skinn. lider med dig eftersom dina klöverkompisar i alliansen inte tycks lyssna på dig. i vart fall syns inte något i budgetramarna för 2011 och framåt. Kanske dags att erkänna att regeringens skattesänkarhysteri gått för långt. Vore kanske bra om det blev några nya kronor till välfärden. Men jag förväntar mig inte ett medhåll här!

    Gilla

    • Du förväntar dig inte ett medhåll om att nya kronor behövs till välfärden. Du ska få detta medhåll. Jag förväntar mig inte hurrarop för att jag klart deklarerat att nämnden behöver ett årligt tillskott på cirka 10 mkr de kommande åren. Detta klingar naturligtvis inte ohört i vår femklöver och är lite obekvämt för dig att nämna.
      Jag gjorde en snabb test i kommunfullmäktige senast. ENDAST V räckte upp handen på min fråga om vilka partier som yrkade ökad ram för BUN innevarande år. Vad jag minns räckte S inte upp handen eller hade S ökade resurser som förslag? Gällande nya friska pengar som ni påstår er ha!
      Har ni andra skatteintäktsprognoser än jag? Det är farligt att sprida osanningar. Som vanligt tar jag inte den striden eftersom jag vet att jag loosar.
      Låt oss invänta skatteprognoser, konjunkturläge och låt oss invänta hur regeringen kommer att agera gällande statsbidrag innan vi anklagar varandra för mycket utan belägg.

      Gilla

  2. Nytt inslag i TV4 igår. KG Svenson kan inte lova mer pengar med högerpolitiken. Han hoppas marknaden ska lösa problemet. Man kan ju likaväl hoppas att jultomten kommer med en pengasäck. Jan-Olof nu har verkligheten sprungit ifatt klövern i Karlskrona. Kassan är tom och det finns inte så mycket mer att sälja ut.

    Gilla

    • Hoppsan: vilken räknedosa använder ni för att bygga dessa luftslott?
      Ni vill tillföra nämnden 72 mkr på TRE 3 år. Berätta gärna hur detta ska gå till och hur finansieringen ser ut för detta. Med höjda skatter och avgifter verkar det som om ni kan lova allt. Detta vill ni göra trots att vi i Sverige klarat krisen , kanske bäst i världen, och att konjunkturen nu vänder. För detta blundar ni och kör med same, same but more of the same.
      Om inte den av er så förhatliga marknaden, dvs, näringsliv och jobb, fungerar finns ju inga medel till att ta på sig spenderbyxorna som ni gör. Förklara gärna detta för väljarna utan att slira för mycket på sanningen!

      Gilla

  3. Enligt ditt sätt att se det är det bättre att köra ett saftigt sparpaket med följande skolkollaps än att faktiskt bestämma sig för att satsa resurser på grund-och gymnasieskolan. Varenda krona är finansierad i vår budget. Ibland är sanning jobbig Jan-olof. Nu är alternativen mycket tydliga i kommunen. Det känns så himla bra!

    Gilla

Kommentera

