Politisk skolslutspurt på 2009

Under årets sista veckor har jag hunnit med besök hos ett antal skolledningar i Rödebyområdet, Jämjöområdet och Nättrabyområdet. Rektorerna är vid gott mod och har utvecklingsidéer vilket gläder mig. Renoveringar av skollokaler, ännu bättre elevhälsovård, ännu bättre nyttjande av skollokalerna och nya pedagogiska tankar står högt på listan.  Från politiskt håll kommer jag att stötta dessa tankar. Kvar att besöka är Lyckebyområdet, Trossöområdet samt några friskolor. Mitt syfte med dessa besök är att skaffa mig ett helhetsgrepp på vad som behöver utvecklas än mer i Karlskronas samlade grundskolor.

Saltökonst 008 Jag gläder mig också åt att konstnärsprofilen Bengt Saltö annonserade på Facebook att han skulle överlämna ett färgglatt konstverk till Saltöskolan. Efter kontakt med Bengt och efter att ha tipsat massmedia fick jag glädjen att medverka till överlämnandet.

Än gladare blev jag över att bli inbjuden till en intervju i Lördags kväll i RadioSehara. En närradiostation i Karlskrona som sänder nyheter på Bosniska till ett antal tusen invandrare i Karlskrona med omnejd.  Som kuriosa kan nämnas att Sehara står för skattkista som används i Bosnien med flera grannländer på samma sätt som vi i Sverige använder begreppet brudkista.  Självklart var de intresserade av att höra hur ärendet med deras efterlängtade moské utvecklades. Jag kunde meddela att det nu finns en detaljplan med möjlighet att bygga en byggnad till maxhöjd 18 m. Det som ska till är nu att de lägger in om bygglov och samlar ihop pengar att finansiera bygget med. Jag är stolt över att också kunna meddela att jag som liberal håller våra grundlagar högt genom att påpeka deras rättighet att få utöva sin religion med de tillbehör och symboler som krävs. Också självklart lovordade jag Sunnadalskolan där flertalet av lyssnarnas barn går. Dessvärre avslutas den senaste tiden med nyheten att allt yngre ungdomar begår kriminella handlingar.  Jag har, bland annat av detta skäl, tagit initiativ till en kommunal kraftsamling kring ungdomars situation. Första tillfället blir att jag kontaktar vår kommunchef samt att kommunstyrelsen den 26 januari ska få en rapport över läget från socialförvaltningen.

Möjligen kommer ett inlägg till om det svenska socialförsäkringssystemet innan nyår infaller.   Om familjeplikterna hindrar fler inlägg Vill jag önska Er en GOD och ett GOTT.

Kommentera

