Paradoxalt kaos eller seriös ordning i skolpolitiken

Uppdatering 8 Maj 2010.

Jag välkomnar en mer seriös och övergripande debatt kring skolfrågorna grundat på denna artikel i BleT. Samtidigt ser jag fram mot vilken effekt det kommer att få att under en heldag få tillgång till SKL, Sveriges Kommuner o Landstings synpunkter kring Framgångsrika Skolor. Den 26 Maj har jag bjudit in SKL till Karlskrona för att förmedla framgångsfaktorer för skolan. Debatten om skolans framtid fortsätter därmed hoppas jag.

Resursfördelningen till Karlskronas barnomsorg och grundskolor är nu beslutad. Beredningen av budgetärendet har pågått på många håll under en längre tid och presenterades i nämndens arbetsutskott första gången i mitten på oktober. Möjligheterna, för bl.a. socialdemokrater, har varit stora att under denna tid lämna synpunkter och beställa fylligare underlag. Alltför sällan diskuteras de stora och avgörande kvalitetsfrågorna i Barn-ungdomsnämndens verksamheter och alltför ofta politiseras de mindre formfrågorna. Under nämndens senaste möte upprepades dessvärre fokuseringen på form och enskildheter. Ordväxlingen rörde huruvida skolpolitiker ska styra genom djärva mål och övergripande beslut från vårt kommunfullmäktige eller ägna sig detaljer och ignorera fullmäktiges beslut. Jag försökte ägna mig åt det förstnämnda men fick få om inga svar eller visioner om hur vi kan utveckla Karlskronas barnomsorg och skolor. Oenigheten kretsade kring cirka 1% av budgeten. I beredningsarbetet fram till nämnden har jag inte erhållit några goda tankar om utveckling och satsningar. Jag vill minnas att vi i opposition alltid bemödade oss om att vara seriösa och försöka tillföra något av värde. Inviter om överläggningar och överenskommelser har negligerats. Intresset att gemensamt skapa hållbara spelregler för alla de privata förskolor och friskolor som bidrar i arbetet med ungdomar är noll.

Socialdemokraterna la förslag som vann gehör med hjälp av sverigedemokrater. Argumenten bakom förslagen var tunna och oviljan mot att de skulle vinna gehör sken igenom genom att man yrkade återremiss i rädsla för att SD skulle bifalla förslagen. Någon följsamhet till kf beslut fanns överhuvudtaget inte förutom att nämnden skulle följa antagen jämställdhetsplan. Att följa sparkraven på icke obligatorisk verksamhet och att sätta undan en rejäl reserv ignorerades totalt. Att kravet på att fatta beslut om interbudget innan nyår finns ägnades inte en tanke. Att S förslag vann gehör med stöd av SD beskrevs som ”nu hände det som inte fick hända”. Att S förslag fick stöd av SD kallas kaos.

dilemma Jag beklagar den låga nivån på ambitioner och vilja kring hur Karlskrona ska få en bättre barnomsorg och skola. Det duger inte med att lägga förslag kring detaljer med innebörden ”låt allt vara som det har varit”. Det duger inte med att i budgettexter 2008 skriva       ”Vi måste inse att skolan är en spegel av samhället utanföroch det duger inte med att lokalt i Karlskrona rösta nej till alla de reformer vår nuvarande regering genomför i syfte att kraftigt förbättra lärandet för alla våra elever.

Listan på vad vi i Sverige och i Karlskrona har genomfört under dessa tre första år  får inte plats här.

Jag, folkpartiet, alliansen och femklövern i Karlskrona brinner för skolan.                  I Karlskrona fortsätter vi nu med utbyggnad av barnsomsorg i olika former, renovering av ytterligare skolor och fortsatt envetet kvalitetsarbete där också förskolan får ett ytterligare lyft. Mina ledstjärnor i arbetet med barn och ungdomar är vilja, seriositet, visioner och målstyrning. Tilliten till professionen måste vara hög i stället för att peta i detaljer och ifrågasätta genomförandet. Vilka fler ansluter sig till denna inriktning och vill brinna för en utveckling av skolan? Karlskronas barnfamiljer, elever och personal förtjänar inte en pajkastning som kännetecknas av paradoxalt kaos.

Uppdatering 8 dec.  Blekinge Läns tidning  har idag tagit in mitt inlägg som ett debattinlägg. Klicka gärna på länken och tag gärna del av den hittills enda kommentaren på mitt inlägg.  Det är förunderligt vad man får sig till livs genom att läsa alla kommentarer människor producerar.

3 thoughts on “Paradoxalt kaos eller seriös ordning i skolpolitiken

  1. Jan-Olof!
    Här fanns tydligen inte plats för någon som helst självkritik. Det är du som trots allt har det fulla ansvaret för att det tas kloka beslut i nämnden. Du kunde enkelt undvikit kaoset i bun med den återremiss vi vädjade om.// Patrik

    Gilla

    • It takes more than two to tango i den rådande politiska situationen för att kunna fatta kloka beslut. Redan den 15 oktober i nämndens AU plus en extra sittning med er fanns de första möjligheterna att medverka till kloka beslut. Nästa möjlighet gavs under AU den 19 november. Ni hade alla möjligheter i världen att medverka i kloka beslut men valde att avstå och i stället ”vädja” om återremiss. Med ert förslag bröt ni mot ett antal KF beslut bl.a att besluta om internbudget INNAN nyår så att alla verksamheter känner till spelreglerna. För att kunna bära det fulla ansvaret krävs att nämndens ledamöter lägger kloka förslag. Att låta alla förslag, som trots allt lades fram, prövas är demokrati. Denna gången lät jag nämnden i demokratisk ordning votera. För mig låter det nu som att Ert förslag som fick stöd av SD inte var så klokt utan du fortsätter kalla denna process ”kaos” och drömmer om att det skulle bli klokare efter en återremiss. Jag har lärt mig att återremiss innebär: tillför ärendet något. Som jag tidigare sagt och skrivit : denna tillförsel öppnade jag för INNAN beslut. Ni tog inte den möjligheten.

      Gilla

  2. Ping: Kärvt ekonomiskt läge för Karlskronas skolor « Socialliberala tankar

Kommentera

