Politikens villkor

Jag läser, lyssnar och tittar på mycket som rör det svåra arbetet man har som politiker. Lagar, förordningar, anvisningar, råd, utredningar, rapporter, promemorior, debatter, artiklar, nyheter, insändare, bloggar, samtal, möten, arbetsgrupper med mera tillhör de källor jag hämtar mina underlag från.

ist2_3856094-numerals-and-finance Jag träffar väldigt många människor som berörs och som medverkar i det politiska hantverket.  Ibland sitter jag med i olika politiska grupper och för samtal och ibland sker det regelrätta förhandlingar.

En förutsättning, och ofta nödvändig del, i dessa förhandlingar är att det finns skriftliga underlag. Ibland står det stämplat arbetsmaterial på dessa papper och jag har under åren lärt mig att dessa inte ännu är, som det heter, offentliga handlingar.

En annan förutsättning i dessa träffar , tror jag mig veta, är att det finns ett intresse av att komma överens och att det finns ett förtroende och tilltro till varandra. En afton i denna vecka tittade jag som vanligt på Blekingenytt och fick se ett antal siffror fladdra förbi i rutan. Igenkänningsfaktorn var hög och jag gick till mina egna anteckningar och kalkyler jag tagit fram i ärendet kring den nya lagstiftningen “Bidrag på lika villkor”.  Döm om min stora förvåning när jag upptäckte att siffrorna i TV-rutan överensstämde på kronan när med mina egna anteckningar.  I sakfrågan driver jag nu vidare frågan om lokalbidrag inför nästa års internbudget enligt det uttalande som framgår i TV-inslaget. Jag gör det i vetskap om att många andra kommuner strikt går på vad lagstiftningen anger.

Sens moral :  Politik är det (o)möjligas konst.

Jag har placerat min blogg i Karlskrona.

Kommentera

