Barnomsorg och särskola i Karlskrona

Igår fick jag ta ställning till två olika initiativ från oppositionen Socialdemokraterna.
Ett handlade om hur barnomsorg kan lösas för ”arbetsbefriade” (vilket uttryck) och ett annat handlade om Time Out för utredningen om särskolan i kommunen. Jag börjar med barnomsorg för ”arbetsbefriade”. 13.30 läser jag ett mejl från S med innebörden ”det är bekymmer med barnomsorg för arbetsbefriade vid Dynapac”. Efter kontakter med S, 2:e vice ordförande Patrik Hansson och en del mycket hårda ord från densamme, med Dynapac, med förvaltningstjänstemän, med SKL jurister tar jag klockan 19.30 initiativet att ordna upp detta och ger anvisningar till ansvarig tjänsteman att informera rektorer och Dynapac personalavdelning följande information:
Det som gäller i Karlskrona kommun är att man har rätt till samma omfattning av barnomsorg som man hade innan ”arbetsbefrielsen” fram till uppsägningsdatum. Efter 6 SEX timmar är detta bekymmer löst och jag är stolt över att kunna meddela lösningen dagen efter. Återigen : jag fattar inte beslut med ryggmärgseffekt utan försöker vara seriös och samla in fakta i målet. Kanske jag till slut kan få respekt för detta även om jag anses vara väldigt fyrkantig. Läs mer här Sydöstran.
Så till särskoleutredningen. S Patrik Hansson kräver att utredningen om särskolan tar Time out och får beskedet av mig att detta redan är gjort. Här måste man fråga sig hur lång denna time-out ska vara enligt S? Det herr Hansson glömmer att tala om är att vi i sakfrågan är överens. Dvs, vi tycker båda att intentionerna i de hittills framtagna tankarna kring särskola och träningsskola är seriösa och bör på sikt , år, varsamt genomföras. Så här framställs det i BLT.
Jag tog ur ärendet vid BUN nämndssammanträde den 25 februari med uppgift till ansvariga tjänstemän ”presentera erfarenheter från andra kommuner och presentera vad forskning i detta område säger” dessutom uppfattar även jag att berörda i denna utredning är oroliga vilket man ska ta på allvar. Av denna senaste anledning menar jag att ytterligare dialog med berörda måste ske. Så , kravet på time-out slår in en öppen dörr. Jag har redan tagit denna. Frågan är nu om S ha ork att gå vidare efter de kompletteringar jag har tagit initiativ till?

Kommentera

